КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ФІЗИКИ Й АСТРОНОМІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Під час визначення рівня
навчальних досягнень з фізики оцінюється:
·
рівень володіння теоретичними знаннями;
·
рівень умінь використовувати теоретичні знання під час розв'язування задач
чи вправ різного типу (розрахункових, експериментальних, якісних, комбінованих
тощо);
·
рівень володіння практичними вміннями та навичками під час виконання
лабораторних робіт, спостережень і фізичного практикуму.
Критерії оцінювання рівня
володіння учнями теоретичними знаннями
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Критерії
оцінювання навчальних досягнень |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) володіє
навчальним матеріалом на рівні розпізнавання явищ природи, з допомогою
вчителя відповідає на запитання, що потребують відповіді «так» чи «ні» |
2 |
Учень (учениця) описує природні
явища на основі свого попереднього досвіду, з допомогою вчителя відповідає на
запитання, що потребують однослівної відповіді |
|
3 |
Учень (учениця) з допомогою
вчителя зв'язно описує явище або його частини без пояснень відповідних
причин, називає фізичні чи астрономічні явища, розрізняє буквені позначення
окремих фізичних чи астрономічних величин |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою
вчителя описує явища, без пояснень наводить приклади, що ґрунтуються на його
власних спостереженнях чи матеріалі підручника, розповідях учителя тощо |
5 |
Учень (учениця) описує явища,
відтворює значну частину навчального матеріалу, знає одиниці вимірювання
окремих фізичних чи астрономічних величин і формули з теми, що вивчається |
|
6 |
Учень (учениця) може зі
сторонньою допомогою |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) може пояснювати
явища, виправляти допущені неточності, виявляє знання і розуміння основних
положень (законів, понять, формул, теорій) |
8 |
Учень (учениця) уміє пояснювати
явища, аналізувати, узагальнювати знання, систематизувати їх, зі сторонньою
допомогою (вчителя, однокласників тощо) робити висновки |
|
9 |
Учень (учениця) вільно та
оперативно володіє вивченим матеріалом у стандартних ситуаціях, наводить
приклади його практичного застосування та аргументи на підтвердження власних
думок |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) вільно володіє
вивченим матеріалом, уміло використовує наукову термінологію, вміє
опрацьовувати наукову інформацію: знаходити нові факти, явища, ідеї,
самостійно використовувати їх відповідно до поставленої мети |
11 |
Учень (учениця) на високому
рівні опанував програмовий матеріал, самостійно, у межах чинної програми,
оцінює різноманітні явища, факти, теорії, використовує здобуті знання і
вміння в нестандартних ситуаціях, поглиблює набуті знання |
|
12 |
Учень (учениця) має системні
знання, виявляє здібності до прийняття рішень, уміє аналізувати
природні явища і робить відповідні висновки й узагальнення, уміє
знаходити й аналізувати додаткову інформацію |
Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів при розв'язуванні задач
Визначальним показником для оцінювання
вміння розв'язувати задачі є їх складність, яка залежить від:
1) кількості правильних,
послідовних, логічних кроків та операцій, здійснюваних учнем; такими кроками
можна вважати вміння (здатність):
· усвідомити умову задачі;
· записати її у скороченому вигляді;
· зробити схему або малюнок
(за потреби);
· виявити, яких даних не
вистачає в умові задачі, та знайти їх у таблицях чи довідниках;
· виразити всі необхідні для
розв'язку величини в одиницях СІ;
· скласти (у простих випадках
- обрати) формулу для знаходження шуканої величини;
· виконати математичні дії й
операції;
· здійснити обчислення
числових значень невідомих величин;
· аналізувати і будувати
графіки;
· користуватися методом
розмінностей для перевірки правильності розв'язку задачі;
· оцінити одержаний результат
та його реальність.
2) раціональності обраного
способу розв'язування;
3) типу завдання (з одної або з різних тем (комбінованого), типового (за алгоритмом) або нестандартного).
1‑3 бали |
Учень (учениця) уміє розрізняти
фізичні чи астрономічні величини, одиниці вимірювання з певної теми,
розв'язувати задачі з допомогою вчителя лише на відтворення основних формул;
здійснює найпростіші математичні дії |
4‑6 балів |
Учень (учениця) розв'язує
типові прості задачі (за зразком), виявляє здатність обґрунтувати деякі
логічні кроки з допомогою вчителя |
7‑ 9 балів |
Учень (учениця)
самостійно розв'язує типові задачі й виконує вправи з одної теми,
обґрунтовуючи обраний спосіб розв'язку |
10‑ 12 балів |
Учень (учениця) самостійно розв'язує комбіновані типові задачі стандартним або оригінальним способом, розв'язує нестандартні задачі |